Festvåning/restaurangen i Estniska Huset

0
405

“Att se en flisa i någon annans öga men inte märka bjälken i sitt eget”

Under min semester har jag fått ett omfattande mejl från AB Eesti Maja – Estniska Husets VD, Taave Sööt Vahermägi, nedan benämnd VD. I mejlet kritiseras min verksamhet om hur jag sköter restaurangen/festvåningen som jag hyr av AB Eesti Maja – Estniska Huset.

VD anser att mitt svar/förklaringar till den kritik jag fått inte ska föras ut offentligt. Att besvara kritik/påhopp är tydligen inte menad att debatteras offentligt men allmän ryktesspridning och osanna stämplingar mot enskilda personer är tydligen rättfärdigade enligt VD och styrelsen?

Jag har fått kritik om att restaurangen/festvåningen varit stängd för mycket, förbokad (så att Estniska Huset inte kunde boka själva), att festvåningen är ohygienisk och synpunkter på matens kvalitet. VD säger sig vid flera tillfällen dessutom ha städat festvåningen personligen. Intressant är dock varifrån VD får sina städredskap för att städa festvåningen. Hyresgäster brukar låna dem från festvåningen och det har inte VD gjort.

Kritiken saknar verklighetsförankring – tydligen vanligt från Taave Sööt Vahermägi. Det är därför lätt att bemöta allt detta med verkliga fakta.

Utdrag från kassan (dagsrapporter) och information från Facebook visar att festvåningen varit öppen varje vardag under hösten fram till slutet av året 2017. Under 2018 har festvåningen haft lunchstängt endast 4 gånger. Först inträffade detta den andra veckan i januari p.g.a. en olycka. Den andra gången var faktiskt sportlovsvecka då restaurangen ändå brukar vara stängd. Tredje gången var i april p.g.a. min ryggmuskelinflammation. Den fjärde gången var en dag i maj när jag besökte min advokat angående AB Eesti Maja – Estniska Husets anklagelser mot mig (och även två andra personer) och slutligen nu på sommaren.

Vid tre av de ovan nämnda tillfällena blev Estniska Husets VD, Taave Sööt Vahermägi, informerad i god tid. När det bestämdes att festvåningen skulle vara stängd under sommaren – vilket den brukar vara – blev VD först att få veta det. Därefter meddelades Estniska Kultursamfundet (varför de också stängde den 1 juni), Estniska Dagbladet, ett meddelande sattes upp på ytterdörren och till sist gavs information även på Facebook.

Tydligen kan man endast ha dokumenterad korrespondens med VD eftersom han tycks glömma vad som meddelas honom i god tid.

Under hösten 2017 var jag bortrest en kort tid p.g.a. en familjeangelägenhet. Festvåningen var då öppen och personalen visste hela tiden vad de skulle göra. När jag hade ryggmuskelinflammation ägde alla förbokade evenemang rum – restaurangen var stängd enbart för lunch. Märkligt att varken VD eller Estniska Kultursamfundet kunde öppna ytterdörren till festvåningen då båda har nycklar och ansåg sig behöva nyttja lokalen trots stängningen.

Intressant är också påståendet att festvåningen/restaurangen var stängd när Estlands utrikesminister var på besök i början av juni. Normalt ringer Estlands Ambassad till min mobil och frågar om det är öppet. Inget samtal har inkommit. Enligt min kalender för 2018 var Estlands utrikesminister i Sverige den 28 maj och då var festvåningen öppen från kl. 10.00 till 00.30 och även den 20 juni när restaurangen egentligen hade sommarstängt. Har VD inte varit i huset eller på sitt kontor under 20 dagar i juni? Andra var medvetna om att festvåningen stängde för sommaren den 1 juni – även Estlands Ambassad. En sak är i alla fall säker. Estniska Husets festvåning har mer öppet än Estniska Husets kontor.

Kostnaden för festvåningens hygienkontroll uppgår till 25.000 SEK årligen. Hygienkontrollen genomförs i hela restaurangen och särskilt i köket. Allt för att uppfylla kraven på livsmedelshantering. Under 2018 har festvåningen fått endast två påpekanden – en stektermometer vars batteri var urladdat och en kniv som ansågs ha för hög bakterierisk. Festvåningen städas dagligen varje vardag kl 07:00-09:00. Då uppfylls alla hygieniska egenkontroller.

Vid flera tillfällen har personalen hittat intressanta överraskningar efter att festvåningen använts – t.ex. använda (!) blöjor som kvarlämnats i salladsbaren efter att en estnisk organisation nyttjat festvåningen under två dagar liksom tomma ölburkar vars märke inte säljs i festvåningen.

Flera gånger har VD lovat att festvåningens golv ska bytas då ytskiktet är nedslitet. Har inte golvet någon lack blir kaffefläckar och vinfläckar väldigt svåra att få bort.

Gällande dubbelbokningar så har tre dubbelbokningar skett under 2018. Samtliga skedde under Estivalen i februari. Jag påtalade redan i september 2017 för både VD och hans hustru Sirle Sööt att februari är en månad fylld med aktivitet och det är nödvändigt att så tidigt som möjligt få information om förbokningar. Ingen information gavs mig. I februari informerar Sirle Sööt med två dagars varsel att hon bokat in en bokföreläsning. Samma kväll hade jag ett annat evenemang inbokat sedan november 2017.

Märkligt att ingen i planeringsgruppen för Estival-dagarna kontaktade festvåningen för bokningar och beställningar. Bara en person har, under de två år som evenemanget planerats, kontaktat festvåningen i god tid och skrev vad som önskades. Estivals ordförande, Aho Rebas, kom vid flera tillfällen rusande till köket och påstod att AB Eesti Maja – Estniska Huset hade lovat att festvåningen skulle enbart vara för Estivals aktiviteter och inte för någon annan. När jag konfronterade honom med fakta fick jag svaret ”Läs i Eesti Päevaleht”?

Jag kan stolt säga att under hösten 2017 hade vi 37 lunchgäster dagligen. Rekordet var 72 lunchgäster. Vi mottar dagligen färska varor från våra grossister. Det händer att lunchmaten för dagsmenyn kan ta slut då det inte finns någon möjlighet att förutse hur många lunchgäster det kan komma. Det finns en person i Estniska Huset som alltid kommer ner mellan 13:30-13:45 (lunch slutar 14:00) och har vid flera tillfällen blivit informerad att maten kan ta slut. Det har dock alltid funnits möjlighet att ordna något annat men har några gånger valt att inte godta det som vi erbjudit.

VD undrar varför flera olika kockar arbetat i restaurangen. Jag rekommenderar honom att läsa Svenska Dagbladet eller Dagens Industri och lyssna på de personer som kan branschen. Stockholm har kockbrist! Lönen för en kock uppgår till minst 35.000 SEK, addera därtill semesterersättning (enligt facket 13%) och sociala avgifter (31,42%). Sammanlagt blir det en kostnad på ca 52.000 SEK per månad. Det blir svårt att få ihop kostnaderna för en bra kock när VDs frus (Sirle Sööt) estniska verksamheter vill ha mat för 40 kr per person eller så kommer hon med en Lidl-påse, tar inträde och bjuder på bullar till gästerna. Detta trots att hon är medveten om att köket är öppet, personal finns på plats och mat finns som lovats till henne.

Mitt önskemål är att AB Eesti Maja – Estniska Husets VD, Taave Sööt Vahermägi, inte blandar sig i en verksamhet där han saknar kunskap utan istället lägger sin tid på det han får lön för. Tråkigt att han prioriterar tid på andras verksamhet än på sina egna arbetsuppgifter. Hans prioriteringar har lett till att AB Eesti Maja – Estniska Huset förlorade sin F-skattsedel i januari 2018 samt ålades straffavgifter från Skatteverket på grund av ej inlämnad inkomstdeklaration. Försenade inbetalningar till Skatteverket har lett till betalningsanmärkning hos Kronofogden på 50 269 SEK (per den 4 augusti 2018) och en svag kreditvärdighet för Estniska Huset. Vidare har sena leverantörsinbetalningar lett till att Internet stängts av i festvåningen och hos kultursamfundet. Listan kan göras längre.

Önskar VD lycka till med sina arbetsuppgifter som fastighetsförvaltare.

Egert-Tiit Lemmik

På estniska finns kortat version i Estniska Dagbladet nr. 15/2018

 

 

JÄTA KOMMENTAAR

Please enter your comment!
Please enter your name here